امضای اشنور (Schnorr Signature) چیست؟

کانال سیگنال ارز دیجیتال

امضای اشنور (Schnorr Signature) چیست؟

۴ بازديد
در واقع، امضای اشنور امضایی دیجیتال میباشد که بر‌محور الگوریتم اشنور پیاده سازی گردیده است. سال‌ها قبل از آنکه بیت کوین پا به عرصه بگذارد، رمزنگار آلمانی، کلاوس اشنور (Claus Schnorr)، این الگوریتم را پیاده سازی کرد. بااین‌درحال حاضر، هنگامی‌که ساتوشی ناکاموتو در درحال حاضر پیاده سازی بیت کوین بود، به امضای اشنور توجهی آرم نداد و از الگوریتم دیگری برای امضای تراکنش‌های بیت کوین استفاده نمود.

سال‌ها آنگاه زمانی بیت کوین جایش را در بازار مالی جهانی گشوده کرد، بسط‌دهندگان آن دریافتند که برای بسط کاربرد بیت کوین به راهکارهایی برای ارتقا مقیاس‌پذیری (Scalability) آن نیاز میباشد. در بلاک چین بیت کوین، برای امضای تراکنش‌ها بایستی اشکال خاصی از تراکنش‌های دیگر را هم ساخت که مانعی درمقابل مقیاس‌پذیری بیت کوین میباشد؛ کانال سیگنال ارز دیجیتال ولی گسترش‌دهندگان بیت کوین فهمیدند که الگوریتم اشنور قادر است این نقص‌ را رفع و به مقیاس‌پذیری ارز دیجیتال رفیعتر یاری دهد.

شایان بیان میباشد که تراکنش‌های بیت کوین سوای امضا جاری ساختن نمیشوند و ولی این امضا بخشی از فضای بلاک را نیز ازآنِ خویش می‌نماید. این مورد در تراکنش‌هایی که بیت کوین را از آدرسی به نشانی دیگر جابجایی میدهند، مشکلی ساخت نمی‌نماید؛ بلکه نقص‌ در تراکنش‌هایی میباشد که در آنها جابجایی از چندین نشانی به یک نشانی ایفا میشود.

برای اعمال توفیق‌آمیز تراکنش، هر‌یک از نشانی‌های فرستنده بایستی یک امضا ارسال نمایند. فرض فرمایید که پنج نشانی بیت کوین دارید و میخواهید از هر نشانی یک بیت کوین به نشانی دوستتان بفرستید. برای اجرا این تراکنش، می بایست پنج امضا ارسال فرمایید که فضای مایحتاج برای آن پنج موازی یک تراکنش معمولی میباشد. این تراکنش علاوه‌بر اشغال فضای بیشتر در بلاک چین کارمزد بیشتری داراست؛ البته امضای اشنور این ایراد را با ترکیب امضاهای چندگانه و تبدیل آن ها به یک امضا حل می‌نماید.

امضای اشنور چه طور عمل می‌نماید؟

امضای اشنور چندین امضا را در یک امضا مخلوط می‌نماید
همت اساسی امضای اشنور این میباشد که یکسری مخاطب بتوانند با به کارگیری از آن یک امضای واحد را برای کلیه‌ افرادی که امضای آن ها آیتم‌نیاز میباشد، ساخت نمایند. این عمل سبب ساز میشود که اندازه تراکنش‌ها و تعداد امضاهای مورد نیاز برای اجرا تراکنش کاهش یابد. برای اینکه روش عمل امضای اشنور را بدانیم، بایستی با الگوریتم مهم امضا در بلاک چین بیت کوین آشنا شویم.

سیستم بیت کوین از امضای دیجیتالی با اسم ECDSA برای ثابت مالکیت یوزرها بر مقدار بیت کوین انتقالی به کارگیری می‌نماید. هر‌توشه که کاربری میخواهد تراکنشی را ایفا نماید، بایستی امضایی مهیا نماید که مالکیتش را بر بیت کوین انتقالی تأیید نماید. در هر تراکنش، بخشی وجود داراست که شیوه خرج‌کردن ورودی تراکنش را معین می‌نماید و قادر است قوانینی نظیر قفل وقتی (Time Lock) یا این که تعداد امضاها را معین نماید.

هنگامی تراکنشی مرتبط با یک کیف پول چندامضایی باشد، درین قسمت از تراکنش معلوم می‌گردد که یکسری امضا برای اجرایی‌شدن آن ضروری میباشد. به عنوان مثال، ممکن میباشد یک کیف پول چهارامضایی طوری تهیه و تنظیم گردیده باشد که با سه امضا قابلیت اجرای تراکنش را داشته باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.