آرشیو فروردین ماه 1402

کانال سیگنال ارز دیجیتال

قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست؟

۳ بازديد
تفاهم نامه هوشمند کد یا این که نرم‌افزار‌ای میباشد که در شکل تحقق قوانینی خاص، به‌طور خود کار و سوای نیاز به واسطه دستوراتی را اعمال می‌نماید. فکر کنید در خیابان می‌باشید و می خواهید آژانس سوار گردید. از آژانسِ اینترنتی خودرو درخواست میکنید و ماشینِ خودرانی (فارغ از راننده) سوارتان می‌نماید. ماشین کرایه ای به پمپ‌بنزین می‌رود و هزینه سوخت را هم از ارز دیجیتالی که از مسافرهای پیشین اخذ نموده است، پرداخت می‌نماید.
آن گاه شمارا به مقصدتان می رساند و کرایه سفرتان هم از کیف پولتان با ارزهای دیجیتال پرداخت میشود. کانال سیگنال ارز دیجیتال پیش از آن، ماشین به‌طور اتوماتیک هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه صاحب خویش را هم میپردازد و بعداز اینکه پیاده‌تان می‌نماید، به تعمیرگاه می‌رود تا عیب‌های احتمالی را هم برطرف نماید.
شاید تصور کنید این‌ها صحنه‌ای از فیلمی علمی‌تخیلی می باشند؛ ولی این بعدی دنیا میباشد. قراردادهای هوشمند میتوانند در اینگونه بعدی‌ای نقش اصلی داشته باشند.
درین نوشته‌ی علمی، فارغ از واردشدن به مفاهیم فنی و غامض، قراردادهای هوشمند را با بیانی بی آلایش توضیح می ‌دهم و با ارائه نمونه‌های معتدد، درباره کاربردهایش می گویم. همینطور، ریسک‌ها و معضل‌های این فناوری را تحقیق می کنم. با اینجانب تا نقطه نهایی این نوشته ی علمی یاور باشید.
از آنجا که بلاکچین‌های گشوده مانند اتریوم امنیت بالایی دارا‌هستند و به‌راحتی بازنویسی نمیشوند، قراردادهای هوشمند در حال حاضر به یک خلاقیتِ انقلابی تبدیل گردیده‌اند که می توانند اشخاص را از اعتمادکردن به واسطه‌ها بی‌نیاز نمایند یا این که دست کم نقش متکی بودن کورکورانه را کمرنگ‌خیس نمایند.
جذابیت اساسی تفاهم نامه هوشمند آنجاست که زمانی اعمال می‌گردد، حتی خویش پیشرفت‌دهنده هم نمی‌تواند بازدارنده اجرای آن گردد؛ مگر آنکه قبل از انجام، اندیشه آن را کرد‌ه باشد.
جذابیت دیگر تفاهم نامه هوشمند روی بلاکچین‌های همگانی این میباشد که پژوهش کد آن برای تمامی آزاد میباشد و تمامی می توانند از پشت‌پرده کدها مطلع شوند.

هیومنود قرار است چه مشکلاتی را حل کند؟

۳ بازديد

مقصود اساسی هیومنود حل خلل رایجی میباشد که پیش پای اکثر کانال‌های غیرمتمرکز قرار گرفته میباشد و اشخاص بخش اعظمی از آن نقد می‌نمایند. هیومنود کوشش می‌نمایند نقطه آخری بر «پلوتکراسی» (Plutocracy) یا این که «حکومت ثروتمندان و توانگران» باشد.
راه حل اکثر پلتفرم‌های امروزی بلاک چینی در‌مقابل حمله‌های سیبل، الگوریتم‌های «ثابت فعالیت» و «ثابت سهام» میباشد. این در حالی میباشد که هر دو الگوریتم برگ‌چیره را به‌دست اشخاص ثروتمند می دهند: در الگوریتم ثابت عمل، برتری با اشخاصی میباشد که بضاعت و توان خرید دستگاه‌های حصول با اقتدار هش درخورتوجه را دارا‌هستند. در الگوریتم ثابت سهام نیز، نودهای اعتبارسنجی که سهام و گنج بیشتری در کانال ذخیره کرده باشند، مشوق بیشتری می گیرند. درواقع، این دو الگوریتم از‌لحاظ فناوری غیرمتمرکز میباشند؛ البته نمی‌اقتدار اعلام‌کرد که اقتدار حق رأی را به‌شکل یکسان میان یوزرها توزیع و تقسیم می‌نمایند.
در‌مقابل، هیومنود با کاهش نابرابری در اقتدار رأی‌دهی و اختصاص جایزه، کانال سیگنال ارز دیجیتال  از نودهای بیومتریک فایده می برد. به این‌ترتیب، پروسه ساخت و اجرای نودها در پوسته تجارب کاربری معمولی و کارآمد تسهیل می شود تا برای شرکت کردن در کانال به تخصص فنی یا این که سرمایه خاصی نیاز نباشد. با این راه حل، هیومنود می تواند یک کدام از سیستم‌های بلاک چینی شاگرد و غیرمتمرکز را سازه نماید.

کاربردهای عملی هیومنود
در همین مورد، با کاربردهای متنوع و جدیدی از هیومنود روبه‌رو هستیم که می تواند مسائل زیادی را حل نماید. در‌ادامه، به برخی از این کاربردها اشاره می کنیم.

ایردراپ‌های بیومتریک
به کارگیری از ویژگی ها بیومتریک یوزرها قادر است به توزیع عادلانه‌خیس ایردراپ‌ها و مشوق‌های کانال‌ها یاری دهد. با یقین از اینکه هر شخص با ویژگی ها زیستی خویش صرفا یک زمان برای اخذ ایردراپ دارااست، یوزرها مخرب نمی‌توانند با تقلب یا این که به‌شکل انحصاری قسمت متعددی از ایردراپ را از‌آنِ خویش نمایند.

نام‌و‌نشان غیرمتمرکز
به کارگیری از خصوصیات بیومتریک اشخاص قادر است به تولید نام و نشان‌های غیرمتمرکز (DID) یاری شایانی نماید. درحال‌حاضر، راهکارهای ساخت و ساز نام‌و‌نشان غیرمتمرکز مبتنی‌بر رسیدگی‌های انسانی و دستی میباشد که به‌راحتی دست‌کاری‌شدنی و جعل‌شدنی میباشند. هیومنود با به کارگیری از ویژگی ها بیومتریک اشخاص فارغ از نیاز به ورود به حریم سری یوزرها، توکل بر واسطه‌های متمرکز را از بین برمی‌داراست. به‌عبارت‌دیگر، داده‌های فردی یوزرها در حالی به‌شکل بدون نقص و ایمن و باطن‌زنجیره‌ای نگه‌داری میگردند که دسترسی و در دست گرفتن آن ها فقطً دراختیار خویشِ یوزرها میباشد.

تزوس (Tezos)

۴ بازديد
برای اعمال ثابت سهام می بایست از آتی یک ارز دیجیتال عالی آگاه شد. معدل محرک ثابت سهام در بیشتر ارزهای دیجیتال حدود ۵ درصد میباشد و این یعنی برای مثال سالی ۵ درصد به ارزهای دیجیتال یک شرکت کردن‌کننده در ثابت سهام افزوده گردد. این برای یک سرمایه‌گذاری درصد بالایی وجود ندارد.
بدین ترتیب اصل سرمایه‌گذاری وقتی میباشد که مخاطب ارز دیجیتال متبوع خویش را خریداری می‌نماید. سپس با ثابت سهام، ضمن سودی که احتمال میدهد در آجل با ارتقا ارزش ارز دیجیتال نصیبش گردد، کانال سیگنال ارز دیجیتال درصدی هم اضافه بهره می برد.
در‌صورتی‌که یک ارز دیجیتال نتواند به هدف ها خویش رسد و آجل‌دار نباشد، قیمتش سقوط خواهد کرد و این قادر است منجر ضرر و زیان متعددی به شخص شرکت کردن‌کننده در ثابت سهام خواهد شد.
با دقت به ارتقاء تعداد ارزهایی که از این الگوریتم استعمال می‌نمایند، این پرسش پیش می آید که به کدام یک از این ارزها می‌اقتدار امیدوار بود؟ به دنبال به معرفی مشهورترین ارزهای دیجیتالی که از ثابت سهام استعمال می‌نمایند خوا هیم پرداخت.
تزوس سپتامبر (شهریور) سال ۲۰۱۸ عرضه شد؛ این ارز دیجیتال برای قراردادهای هوشمند خویش از الگوریتم ثابت سهام سیال (Liquid Proof of Stake) استعمال می‌نماید که امتحانش را به خیر و خوبی پس داده میباشد و امنیت مناسبی دارااست.
برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در کانال تزوس، می بایست دست کم ۱۰,۰۰۰ توکن XTZ در کیف پول خویش قرار دهید.
این در حالی میباشد که اکوسیستم این امکان را برای شما مهیا نموده است که از خصوصیت‌ای به اسم «نمایندگی» به کار گیری فرمائید؛ در‌این امکان یک نماینده به نیابت از شما در پروسه پذیرش تراکنش‌ها کمپانی می‌نماید.
فایده سالیانه سهام‌گذاری در تزوس [موقتی] ۷ درصد میباشد.

تفاوت IDO ،ICO و IEO

۲ بازديد

یک کدام از موادسازنده مهم برای شعور خوب IDO، رسیدگی تفاوت‌های آن با ICO و IEO میباشد. در اولِ نوشته‌ی علمی اشاره کردیم که ماهیت این سه مراحل تا حد متعددی یکسان میباشد و هر سه آن ها اشکال مختلفی از «عرضه اول» می باشند. در واقعیت فقط تفاوتی که در بین این سه نوع از عرضه نخستین وجود داراست، طرز و محل ایفا آنهاست.
در سال ۲۰۱۷ پروژه‌های عرضه نخستین سکه یا این که به عبارتی ICO در صنعت کریپتو به نقطع ی عطف خویش رسیدند و با استقبال دیده‌گیر از جانب سرمایه‌گذاران مواجه شدند. کانال سیگنال ارز دیجیتال با این‌ درحال حاضر، از‌آن‌جا‌که هیچ تحقیق خاصی روی این‌سیرتکامل پروژه‌ها وجود نداشت، تعداد پروژه‌های کلاهبرداری که صرفا با غرض فریب سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه آن ها فعال سازی گردیده بودند ارتقا یافت و سبب ساز شد تا اشخاص بخش اعظمی سرمایه خویش را به‌واسطه این پروژه‌ها از دست بدهند.
بعد از مدتی، پروژه‌های عرضه نخستین صرافی (IEO) پدیدار شدند؛ با این پیش‌فرض که به‌عوض اینکه هرکسی به‌تنهایی عرضه نخستین سکه برگزار نماید، این مراحل در صرافی‌های متمرکز صورت پذیرد. صرافی‌ها آغاز شخصاً پروژه‌ای که قصد اعمال عرضه اول را داشت اعتبارسنجی می‌کردند و درصورتی که که پروژه را قابل‌اتکا می‌یافتند، توکن آن را برای عرضه نخستین فهرست می‌کردند. از‌آنجا‌که فهرست‌شدن توکن موردنظر در صرافی حتمی بود، سرمایه‌گذاران با باور بیشتری پروژه دلخواه خویش را گزینش می‌کردند.عرضه اول صرافی چالش کلاهبرداری و پروژه‌‌های جعلی را حل کرده بود؛ البته خویش با دو خلل «متمرکزبودن» و «کارمزد صرافی» همپا بود.می دانید که تمرکززدایی و حذف واسطه‌ها، یکی‌از دلایل مهم پیدایش ارزهای دیجیتال میباشد. این در حالی میباشد که اکثری از صرافی‌های این ارزها، خویش متمرکز میباشند. ضمن این، اجرا عرضه اول صرافی نیازمند پرداخت کارمزدهای هزاران دلاری از سوی صاحب و مالک پروژه بود.براین اساس نوع جدیدتری از عرضه اول با اسم عرضه نخستین صرافی غیرمتمرکز چشم به جهان گشود که به‌مکان صرافی‌های متمرکز، در دکس‌ها اجرا میشد. این شیوه بسیار مشابه به عرضه اول صرافی میباشد؛ تا جایی که بعضی از اشخاص حتی IEO و IDO را حدوداً یکسان می دانند و بر این باورند که می‌قدرت بیان کرد IDO اصولاً یک IEO تازه میباشد.